HALAAMINEN, LAPSEN SYLIIN OTTAMINEN ANKARASTI KIELLETTY!!
Tapasin eilen sporttisen, iloisen, lämminsydämisen ja auttavaisen täkäläisen rehtorin, Allisonin, joka ystävällisesti auttoi minut alkuun päästäkseni vapaaehtoiseksi paikalliselle alakoululle. Täytin hänen ohjeistamanaan netissä oikein virallisen monisivuisen hakemuksen, jossa kyseltiin niin rikosrekisteristä kuin myös vapaaehtoistoiveistani sekä vahvuuksistani ja taustastani. Vapaaehtoistyöhakemus oli koulukohtainen, joten merkkasin kaikki lähialueen elementary schoolit listalle, ymmärtämättä niiden painotuksista, laadusta tai edes sijainnista hölkäsen pöläystä.
En ymmärtänyt myöskään hakemuksessa olleista vapaaehtoistyön suuntautumisen valintalistan vaihtoehdoista (esim. PTA, Friends to Friends, Lunch, Reading buddies, Field Trips etc) juuri mitään. Sen verran kuitenkin, että valitsin joka koululla vapaaehtoistyön tekemisen vaihtoehdoksi helping teacher in the class room ja muutaman muun tutulta kuulostavan toiminnan kouluilla. Katsotaan nyt sitten kykenevätkö tekemään taustatsekkauksen minulle ajokortin numeron perusteella, vai pitääkö minun hakea rikosrekisteriote Suomen poliisilta ja toimittaa se tälle vapaaehtoistyötä koordinoivalle taholle.
Mielenkiintoista tämän täkäläisen rehtorin tapaamisessa oli, että vaikka kerroin hänelle, että olen täällä vain vuoden verran ja ettei minulla ole työlupaa, joten voin tehdä vain vapaaehtoistyötä, hän näytti mistä löytäisin kouluilla tarjolla olevat työpaikat ja sanoi, että minun kannattaa hakea sijaisopettajaksi (!) Täälläkin taitaa siis olla kova sijaispula. No, en ajatelluy kuitenkaan uhmata kohtaloani =)
Sain Allisonilta tällaisen opaskirjasen, jossa neuvotaan kädestä pitäen miten lasten kanssa pitää kouluilla toimia:
Haastavaksi työn tullee erityisesti minun osaltani tekemään kuitenkin fakta, että LAPSIA EI SAA HALATA EIKÄ OTTAA SYLIIN!! Minä, joka olen silittelemässä, lohduttelemassa, halailemassa ja sylittelemässä lapsia omassa työssäni Suomessa tämän tästä (ja joka muuten tulee minulta täysin selkärangasta), voin olla pulassa heti ensimmäisten päivien aikana. Toivottavasti en kuitenkaan syytettyjen penkillä!
Opaskirjasessa ohjeistetaan mm. miten pitää toimia, jos lapsi juoksee kohti kädet ojossa odottaen halia:


Comments
Post a Comment