Laskettelureissu Whistler-Blackcombissa

Viime viikolla, siis ensimmäisellä USA-viikollani, poikkesimme jälkikasvun kanssa laskettelulomalla Kanadan puolella Whistler-Blackcombissa. Jenkkiläisesti autoillen matka kesti n 5,5h ja maisemat varsinkin Vancouverin liepeillä olivat varsin mahtavat.

I-5 moottoritie, joka kulkee länsirannikkoa pitkin etelä-pohjoissuuntaisesti, on ainakin täällä luoteis-USAn kohdalla todella vilkasliikenteinen ja välillä jopa 8-kaistaiseksi (yhteen suuntaan!) levittäytyessään myös pelottava paikka ajella. Ruuhkia, siis ihan oikeita ison maailman ruuhkia, on päivittäin useita ja koskaan ei voi tietää kuinka kauan ajomatka esimerkiksi täältä Olympiasta Seattleen kestää. Se voi vähemmän vilkkaalla hetkellä ilman tien tukkivia onnettomuuksia sujua vain 1h15min ajassa, kun taas onnettomuuden/onnettomuuksien sattuessa ajomatkan kesto voi kasvaa jopa kolminkertaiseksi. 

Ja jos päättää olla menemättä ruuhkaiselle moottoritielle tai kiertää ruuhkan, kasvaa matkan pituus siinä määrin huomattavasti, että on aika sama seisooko I-5:lla ruuhkassa 2h vai kiertääkö sisämaan pienempien teiden kautta, matka-aikaa se ei välttämättä nimittäin juurikaan lyhennä.

Mutta asiaan. Siis poikkesimme laskettelemassa Whistlerissä, joka osoittautuikin oikein mukavaksi, joskin todella hintavaksi, paikaksi. Lämpötilat olivat alhaisemmat kuin olin ajatellut ja rinteissä ja varsinkin hisseissä palelsi ihan samoin kuin Suomen Lapin laskettelukeskuksissakin. Yöllä pakkanen paukkui -12C:ssa (Kanadan puolella muuten käytetään todellakin Celcius-asteikkoa eikä Fahrenheiteja kuten täällä rajan toisella puolen), mutta päivällä lämpötila nousi Whistlerin kylässä nippanappa plussan puolelle. Tuulta sitävastoin ei juurikaan rinteissä eikä huipuilla ollut, mikä teki laskettelemisesta mielestäni nautinnollisempaa.

Kanadan puolella pistin merkille myös, että vesi viemäreissä (esim wc-pöntössä) pyörii toiseen suuntaan kuin Suomessa eli vastapäivään. Saman huomasin sitten myöhemmin myös täällä USA:n asunnollamme. Hämmentävä yksityiskohta, sillä olin kuvitellut, että veden pyörimissuunta vaihtuu toiseksi  vertikaaliisuunnassa maapallolla liikuttaessa, mutta näköjään se vaihtuu myös näin horisontaalisesti  maapallon toiselle puolelle liikkuettaessa. 

Meidän Glacier Reachin loma-asunnossamme Whistlerin kylässä näytti tältä:
Ikkunan takana oma ”hot tubimme”, jossa oli ihana lojua pitkän laslkettelupäivän jälkeen.

Hissilippujen hinnat olivat pilvissä, mutta niin olivat vuorten huiputkin! Aivan upeita alppimaisia maisemia löytyi toisena päivänä Blackcomb-vuoren huipulta:





Comments

Popular posts from this blog

Osa 2: BOEING FACTORY TOUR

Syksy saapui rytinällä ja kotiinlähtö häämöttää

Rattikauhua Amerikassa