Liikenteestä...



Olemme ehtineet liikkua ympäri Pacific Northwestiä (kuten tätä kolkkaa USA:sta usein paikallisten toimesta kutsutaan) tässä muutaman viikon aikana melkolailla paljon ja jopa minä (!! erityisherkät ymmärtävät jälleen miksi huutomerkit) olen uskaltanut ajaa välillä jopa 6-7 -kaistaiseksi levittyvää freeway I5:ttä pitkin. 

Ja uskokaa tai älkää, olen ajanut autoa tuolla samaisella moottoritiellä myös ihan yksin!! Siippaa töihin viedessäni noin 10 mailin matkan, mutta olen itse kuitenkin hurjan ylpeä saavutuksestani! Ja tänä keväänä minun on uskallettava saattaa siippa lentokentälle Seattleen asti ja ajettava ihan yksin sieltä takaisin kotiin (ajatus aiheuttaa minussa vielä pelonsekaista kauhua...)

Liikenne varsinkin moottoriteillä on mielestäni todella pelottavaa, sillä niin henkilöautot (joista suurin osa täällä on suuria kuin suomalaiset pakettiautot) kuin kuorma- ja rekka-autotkin ajavat ihan millä kaistalla sattuvat haluamaan ja vaihtelevat kaistaa jatkuvasti. 

Täällä moottoritien rampit saattavat olla kolmekaistaisia, jolloin aiemmin ajamasi reunakaista onkin rampin jälkeen 4. oikealta ja keskimmäisin kaistoista. Siitä kun sitten tarvitsisi poistua seuraavasta exitistä moottoritieltä, niin ylitettäviä kaistoja riittää! Autot tuntuvat ajavan täällä myös hurjaa vauhtia (60-70 mi/h eli 100-110km/h), jolloin reaktioajat jäävät lyhyiksi ja onnettomuuksia sattuu tämän tästä (useita päivässä esim tällä n 100km matkalla täältä Seattleen).

Hauskaa kuitenkin on, että täällä näkee liikenteessä jos jonkinmoista rekisterikilpeä. Tänään eteemme ilmestyi armeijan vihreä jeeppi, jonka rekisteri oli DDAY 44 =) sotahistorianharrastaja  kenties? Ja ohitsemme ajoi tänään myös auto, jonka rekisterissä luki ainostaan L. Nyt en muista (unettomat sekä kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät ymmärtävät miksi ;-) mitä kaikkia erikoisia kilpiä olemmekaan nähneet, mutta tässä nämä tuoreimmassa muistissa olevat.








Comments

Popular posts from this blog

Osa 2: BOEING FACTORY TOUR

Syksy saapui rytinällä ja kotiinlähtö häämöttää

Rattikauhua Amerikassa