Maanantaikahveilla
Tänään sain uusia ystäviä! =) Olin nimittäin lukenut yhtiömme ”bulletin boardilta”, että maanantaisin yhtiömme klubitalolla kokoonnutaan kahvin merkeissä.
Minähän siis suuntasin kulkuni siipan töihin saattamisen jälkeen läheiselle klubitalolle oma teepussi ja juuri kaupasta hankkimiani ruskealla sokerilla makeutettuja Skinny Rice Cakeja kassissani. Olin siis mielestäni varsin hyvin varustautunut ;-)
Astuessani ensimmäistä kertaa klubitalomme raollaan olevasta ovesta sisään, mietin hetken minkähän edessä olevista ovista takaa mahtaisin löytää naapurini ja olisiko paikalla ehkä juuri ketään. Kuulin kuitenkin keskustelun ääniä edessäni olevan oven takaa ja päätin rohkaista mieleni ja avata oven.
Ilokseni löysin oven takaa kuusi vanhempaa leidiä, jotka näyttivät olevan kahvinkeiton kimpussa. Ensin juuri kukaan ei reagoinut minuun juuri muuta kuin tervehtimällä, mutta sitten muutama leideistä tuli kättelemään minua ja kyselemään, että kukas minä olen ja mistä talosta ja asunnosta.
Siitä se jutustelu sitten alkoi. Ensin ajattelin, että miten ihmeessä osaan kertoa heille yhtään mitään itsestäni (englanninkielen taitoni on päässyt nimittäin melko lailla rapistumaan 12 vuoden supisuomalaisessa koulussa työskentelyni aikana), mutta lopulta yksi heistä ihmetteli miten osaan puhua niin hyvin englantia (!) ja halusi tietää opiskelemmeko englantia kouluissamme Suomessa.
Sain tietää yhtä jos toista taloistamme sekä sen asukkaista. Leidit kertoivat myös mielellään missä kannattaa käydä, jotta pääsee niin laskettelemaan, mökkeilemään, vaeltamaan kuin pyöräilemäänkin. Montanan vuoristoa ei kuulemma mikään voita puuterilumisten rinteiden laadussa =), mutta lähempääkin löytyy kauniita vuoristomaisemia. Monet näistä jo eläkeikäisistä rouvista tuntuivat viettävän aikaansa Kaliforniassa ja useiden lapset ja lapsenlapset asuivat samaisessa osavaltiossa. Se on suunnilleen sama matka täältä eteläiseen Kaliforniaan, kuin Helsingistä Leville tai vieläkin pohjoisempaan Lappiin.
Alakerran naapurimme, Betty, joka kertoili asuneensa useassa eri Euroopan maassa, kertoi, että nyt remontoinnin käsissä olevassa alakerran asunnossa oli asunut 11v marihuanaa ketjussa polttavat vuokralaiset ja epäili, että juurikin sen pinttyneen hajun vuoksi alakerran asuntoa remontoidaan nyt ihan runkoa ja eristyksiä myöden. Hän oli tietävinään, että alakertaamme olisi remontin jälkeen muuttamassa asunnon omistajapariskunta, joka omistaa kuulemma useita muitakin asuntoja. Ovat siis ilmeisen hyvin toimeentulevia.
Rouvat esittelivät minulle myös ilokseni talojen yhteisen porealtaan sekä SAUNAN!! Mahtavaa. Saunaa olenkin ehtinyt viileinä iltoina kaivata.
Opin naapurinrouvilta myös, että paitsi maanantaikahvilla, asukkaat tapaavat joogata ja allajumpata yhdessä sekä tämän meidän talon asukkaat myös vierailla viikottain toisensa kotona oman viinilasin ja viini/muun juoman kanssa ja tutustua näin paremmin naapureihin. Ylihuomenna kaikki asukkaat on kutsuttu asuntoon, jossa on tehty kuulemma suuri remontti ja joka on kuulemma kuin kalifornialainen, upea museo. Ja rouva on kuulemma myös hyvä kokki ;-)
Mitäköhän naapurit sanoisivat suomalaisesta illasta..? Pitäähän heidät tännekin jonain päivänä kutsua
Minähän siis suuntasin kulkuni siipan töihin saattamisen jälkeen läheiselle klubitalolle oma teepussi ja juuri kaupasta hankkimiani ruskealla sokerilla makeutettuja Skinny Rice Cakeja kassissani. Olin siis mielestäni varsin hyvin varustautunut ;-)
Astuessani ensimmäistä kertaa klubitalomme raollaan olevasta ovesta sisään, mietin hetken minkähän edessä olevista ovista takaa mahtaisin löytää naapurini ja olisiko paikalla ehkä juuri ketään. Kuulin kuitenkin keskustelun ääniä edessäni olevan oven takaa ja päätin rohkaista mieleni ja avata oven.
Ilokseni löysin oven takaa kuusi vanhempaa leidiä, jotka näyttivät olevan kahvinkeiton kimpussa. Ensin juuri kukaan ei reagoinut minuun juuri muuta kuin tervehtimällä, mutta sitten muutama leideistä tuli kättelemään minua ja kyselemään, että kukas minä olen ja mistä talosta ja asunnosta.
Siitä se jutustelu sitten alkoi. Ensin ajattelin, että miten ihmeessä osaan kertoa heille yhtään mitään itsestäni (englanninkielen taitoni on päässyt nimittäin melko lailla rapistumaan 12 vuoden supisuomalaisessa koulussa työskentelyni aikana), mutta lopulta yksi heistä ihmetteli miten osaan puhua niin hyvin englantia (!) ja halusi tietää opiskelemmeko englantia kouluissamme Suomessa.
Sain tietää yhtä jos toista taloistamme sekä sen asukkaista. Leidit kertoivat myös mielellään missä kannattaa käydä, jotta pääsee niin laskettelemaan, mökkeilemään, vaeltamaan kuin pyöräilemäänkin. Montanan vuoristoa ei kuulemma mikään voita puuterilumisten rinteiden laadussa =), mutta lähempääkin löytyy kauniita vuoristomaisemia. Monet näistä jo eläkeikäisistä rouvista tuntuivat viettävän aikaansa Kaliforniassa ja useiden lapset ja lapsenlapset asuivat samaisessa osavaltiossa. Se on suunnilleen sama matka täältä eteläiseen Kaliforniaan, kuin Helsingistä Leville tai vieläkin pohjoisempaan Lappiin.
Alakerran naapurimme, Betty, joka kertoili asuneensa useassa eri Euroopan maassa, kertoi, että nyt remontoinnin käsissä olevassa alakerran asunnossa oli asunut 11v marihuanaa ketjussa polttavat vuokralaiset ja epäili, että juurikin sen pinttyneen hajun vuoksi alakerran asuntoa remontoidaan nyt ihan runkoa ja eristyksiä myöden. Hän oli tietävinään, että alakertaamme olisi remontin jälkeen muuttamassa asunnon omistajapariskunta, joka omistaa kuulemma useita muitakin asuntoja. Ovat siis ilmeisen hyvin toimeentulevia.
Rouvat esittelivät minulle myös ilokseni talojen yhteisen porealtaan sekä SAUNAN!! Mahtavaa. Saunaa olenkin ehtinyt viileinä iltoina kaivata.
Opin naapurinrouvilta myös, että paitsi maanantaikahvilla, asukkaat tapaavat joogata ja allajumpata yhdessä sekä tämän meidän talon asukkaat myös vierailla viikottain toisensa kotona oman viinilasin ja viini/muun juoman kanssa ja tutustua näin paremmin naapureihin. Ylihuomenna kaikki asukkaat on kutsuttu asuntoon, jossa on tehty kuulemma suuri remontti ja joka on kuulemma kuin kalifornialainen, upea museo. Ja rouva on kuulemma myös hyvä kokki ;-)
Mitäköhän naapurit sanoisivat suomalaisesta illasta..? Pitäähän heidät tännekin jonain päivänä kutsua

Comments
Post a Comment