Seattlessa

Suuren maailman meininkiä olemme käyneet ihmettelemässä läheisessä Seattlen kaupungissa, joka muuten saa nimensä kahden suuren intiaaniheimon (Suquamish & Duwamish) päällikön Si’ahl:in mukaan.

Poikkesimme myös kuvassa näkyvässä Space Needlessä, joka on vain muutaman kymmenen metriä korkeampi kuin Näsinneula.

Seattlessa oli kylmää, tuulista, mutta aurinkoista. Kaikenkaikkiaankin täällä USA:n northwestissa kuin myös ymmärtääkseni Kanadan puolella on ollut normaalia kylmenpää. Lämpötilat ovat heiluneet aina pikkupakkasesta pitkään aluksi noin +4C asteeseen, mutta ihan viime päivinä on päästy jopa yli +10C:een. Ja loppuviikolle luvataan jopa +15C asteen lämpötiloja eli kevät tulee, jippii!!

Seattlessa poikkesimme mm. Pike Placella, joka on siis paikallinen kauppahalli, jossa myydään tavaroita ja ruokia laidasta laitaan:


 Onnistuin löytämään myös paikallisen Trump towerin:

Seattlen kahdet kasvot näkyivät selvästi jo lyhyen vierailun aikana. Yhtäältä kaupunki on moderni talouskeskus, jossa business kukoistaa (mm. Amazon, Boeing) ja ihmisillä on varaa kulkea Versacen puvuissa ja siemailla lattea kaduilla kiireisinä kävellessään, toisaalla taas asunnottomat ja muut yhteiskunnan ulkopuolelle pudonneet taistelevat hengissäselviämisestä kerjäten sekä jointeja ja ”kristallia” poltellen.

Täällä Washingtonin osavaltiossa muuten marihuanan käyttö on laillista ja meidänkin neighbourhoodista löytyy cannabista valmistava tehdas (!).

Siippani oli myös tietävinään, että joistakin Pohjois-Amerikan osavaltioista kärrätään asunnottomia ja muita toivottomia tapauksia tänne Washingtonin osavaltioon, joka suhtautuu ilmeisesti suopeammin erilaisuuteen ja huonompiosiaisiin kansalaisiin kuin vähemmän liberaalit osalvaltiot. Uskomatonta, jos todellakin on näin! Sehän on kuin kaataisi omat roskansa naapurin puolelle, koska haluaa pitää oman pihansa ja kotinsa puhtaana!!





Comments

Popular posts from this blog

Osa 2: BOEING FACTORY TOUR

Syksy saapui rytinällä ja kotiinlähtö häämöttää

Rattikauhua Amerikassa